Brändää itsesi

Auta, ota asiakas keskiöön ja hyödynnä persoonaasi. Brändää itsesi somessa!

Auta, ota asiakas keskiöön ja hyödynnä persoonaasi. Brändää itsesi somessa Jarkko Sjömanin vinkkien avulla!

Kirjoittaja: Paula Hämäläinen | Kuva: Aki Rask

Tulevaisuudessa jokaisen asiantuntijan työ on entistä enemmän vaikuttamista, osallistumista keskusteluihin ja asiakkaiden tai sidosryhmien palvelemista verkossa. Onkin juuri oikea hetki ottaa tiukka etunoja henkilöbrändäyksessä ja vahvistaa omaa digitaalista jalanjälkeä.

Henkilöbrändäysguru Jarkko Sjöman jakaa tässä jutussa vinkkinsä, miten juuri sinä voit brändätä itsesi. Jutussa puhutaan asiakkaista, mutta yhtä hyvin voit soveltaa ohjeita sidosryhmiin.

Taivaspaikkoja on paljon jäljellä, mukaan vaan!

Ota ensiaskel miettimällä, miten asiakkaasi ostaa ja miten ostotapa vaikuttaa liiketoimintaasi. Tänä päivänä on helppoa etsiä jatkuvasti uutta ratkaisua tai oikeanlaista palvelua. Löytääkö potentiaalinen asiakas sinut?

Miten lähteä liikkeelle?

Virittäydy kohderyhmäajatteluun:

  • Mitä asiakkaasi etsii?
  • Mihin ongelmiin hän hakee ratkaisuja?
  • Missä kanavissa asiakkaasi liikkuu?

Sjömanin mukaan ammattimaiset kanavat kannattaa ehdottomasti ottaa haltuun. Asiakkaita ei ihan ensi alkuun kannata etsiä Snapchatista, vaan ennemminkin LinkedInistä ja Twitteristä.

Kun avaat tai aktivoit somekanavasi, muista panostaa profiileihin niin, että ne kertovat ammattitaidostasi. Laita päähäsi kohderyhmäsi silmälasit, sillä heitä vartenhan sinä siellä ainakin olet. Jälleen kerran: Mitä asiakkaasi etsii?

Kun profiili on kunnossa, on aika tuottaa sisältöjä kanaviin, joissa olet. Näytä ja muistuttele, että olet olemassa.

Tee suunnitelma

Kirjaa ylös tavoitteesi. Minkä verran tavoittelet seuraajia/kontakteja tai tviittejä/postauksia? Jos haluat, voit kirjata myös tavoitteesi siitä, miten paljon sisältösi saa tykkäyksiä tai jakoja.

Alussa tavoitteiden määrittely voi olla hankalaa ja toisaalta tavoitteet muuttuvat. Portaita kyllä riittää ylöspäin, kun tiedät, missä olet ja mihin haluat mennä.

Luo profiilit LinkedIniin ja Twitteriin

Niin LinkedInissä kuin Twitterissä voit verkostoitua ammattimaisesti. Tärkeintä on pyrkiä vilpittömästi auttamaan muita ihmisiä, ei vain hyötymään itse. Vähän kuten oikeassa elämässäkin, vertaa Sjöman.

Kaikkien ei tarvitse olla himosomettajia

Someen lähteminen ei tarkoita sitä, että tarvitsisi olla himosomettaja tai markkinointiosaston jatke. Ole ihan oma itsesi ja lähde liikkeelle uteliaasti.

Pääset liikkeelle aika kepeästi, kun vain tutustut uusiin ihmisiin kohderyhmästäsi. Siitä vain pölöttämään ja verkostoitumaan! Näin ihmiset tulevat tutuiksi. Aito ihminen kiinnostaa, ole sellainen!

Tuo persoonasi esiin

Somettaminen on helpointa aloittaa jakamalla esimerkiksi työnantajan sisältöjä, mutta pidemmällä juoksulla ihmiset haluavat lukea toisten ihmisten kuulumisia ja käydä keskusteluja.

Mieti, minkälaista ihmistä sinä haluat seurata tai keiden sisältöjä haluat kuluttaa. Mikäpä estää ryhtymästä itsekin sellaiseksi. Ota mallia ja tuo oma tvistisi mukaan.

Kaiken kaikkiaan, sosiaalinen media ei eroa tavallisesta elämästämme. Kun kohtaamme uuden ihmisen, puhumme muustakin kuin tilintarkastuslain muutoksista. Kun puhumme myös arkisista asioista, luomme luottamusta, sidettä asiakkuuteen ja teemme viime kädessä myös kauppaa.

Muistele, miten oikeassa elämässä voitetaan uusi asiakkuus tai luodaan verkostoja. Digitalisoi se dialogilla sähköisissä kanavissa.

Kuka? Jarkko Sjöman

Tähän artikkeliin haastateltu henkilöbrändäysguru.
Digitaalisen identiteetin asiantuntija. Rakentaa asiantuntijoista vaikuttajia.

  • KTK, vero-oikeus
  • Auttaa kädestä pitäen asiantuntijoita, johtajia ja yrityksiä rakentamaan digitaalista identiteettiä

Lue lisää

Lisää samasta aiheesta

ST-Akatemian tuotteet ja palvelut

Tytäryhtiömme ST-Akatemia tarjoaa kattavimman valikoiman koulutuksia ja julkaisuja taloudellisen raportoinnin ja yritysverotuksen muuttuviin tietovaatimuksiin.

Scroll to Top