Kirjoittaja: Tuula Minkkinen

Tilintarkastuslaissa säädetään, että tilintarkastajan tulee järjestää toimintansa hyvän tilintarkastustavan mukaisesti. Tähän liittyvät toimintatavat tulee kuvata kirjallisesti. Toiminnan järjestäminen on sitä muodollisempaa ja yksityiskohtaisempaa, mitä monimutkaisempaa ja laajempaa tilintarkastajan toiminta sekä toimeksiannot ovat. Laissa on erityisiä pienyrityshelpotuksia sellaiselle tilintarkastajalle, jonka asiakaskunta koostuu kokonaisuudessaan vain mikro- tai pienyrityksistä.
Standardit skaalautuvat tarpeen mukaan
Myös kansainväliset laadunhallintastandardit ovat samalla tavalla skaalautuvat kuin tilintarkastuslakikin. Laadunhallintastandardeja on yhteensä kolme, joista keskeisin itse järjestelmän suunnittelun kannalta on ISQM 1 -standardi. Standardi sisältää vaatimuksia, joita on pakollista soveltaa, paitsi jos ne eivät ole tilintarkastajan toiminnassa relevantteja. Yksin toimivan tilintarkastajan kannalta tällaisia voisivat olla esimerkiksi vaatimukset organisaatiorakenteeseen ja tiimien ohjaamiseen ja valvontaan liittyen.
Skaalautuvuus tarkoittaa myös sitä, että vaatimuksia voidaan soveltaa joustavasti sen mukaan, millaista tilintarkastajan toiminta on. Toimintatavat voivat olla vähemmän yksityiskohtaisia silloin, kun tilintarkastajan toiminta on yksinkertaista ja toimeksiannot sekä asiakkaat ovat pieniä ja yksinkertaisia. Kaikki standardin vaatimat komponentit ja prosessit tulee kuitenkin yksinkertaisessakin toiminnassa sisällyttää laadunhallintajärjestelmään.
Laadunhallintajärjestelmän vuosittainen arviointi lähestyy
Nykyisten laadunhallintastandardien voimaantulon jälkeen laadunhallintajärjestelmä on pitänyt arvioida vuosittain. Arvioinnissa huomioidaan muun muassa toimeksiantojen suorittamisen yhteydessä tehdyt havainnot ja kokemukset järjestelmän toimivuudesta. Tilintarkastusyhteisöillä tulee lisäksi olla myös muita, koko järjestelmän kattavia seurantatoimenpiteitä, jotka yhteisön tulee itse suunnitella ja toteuttaa. Mitä isompi yhteisö on, sitä kattavampia tulee seurantatoimenpiteidenkin olla. Koko järjestelmän arviointi perustuu kaikkiin jatkuviin ja määräajoin toteuttaviin seurantatoimenpiteisiin.
Jos yksin toimivan tilintarkastajan toiminta on yksinkertaista ja hän voi soveltaa tilintarkastuslain pienyrityshelpotuksia, voi arviointi perustua pääsääntöisesti niihin havaintoihin, joita hän on tehnyt toteuttaessaan toimeksiantojaan, huomioiden myös ulkoisen laaduntarkastuksen havainnot sekä mahdolliset valitukset ja väitteet. On kuitenkin hyvä muistaa, että myös yksin toimivalla tilintarkastajalla tulisi olla säännöllisesti loppuun saatettujen toimeksiantojen laaduntarkastuksia.
Laadunhallintajärjestelmä edistää laatua
Laadunhallintajärjestelmä on yksi keino varmistua siitä, että tilintarkastajan suorittamat toimeksiannot ovat laadukkaita, ja hänen antamansa lausunnot ja raportit ovat asianmukaisia. Tämä on tärkeää paitsi sidosryhmien luottamuksen, myös tilintarkastajan oman edun kannalta. Laadunhallintajärjestelmä ei ole sen vuoksi vain pakollinen paha, vaan keskeinen osa laadukasta tilintarkastusta.
Apua laadunhallintajärjestelmän rakentamiseen
Kaipaatko apua laadunhallintajärjestelmän laatimiseen ja kehittämiseen? Oma ST:stä Omat tuotteet -kohdasta Jäsenen Perusosasta löydät ohjeita ja malleja laadunhallintajärjestelmään liittyen. Kansiosta löytyvät muun muassa tiivistelmät ISQM1-standardista, sekä Excel-muodossa esimerkkejä yksin toimivan tilintarkastajan laadunhallintajärjestelmästä.
Myös verkkosivuiltamme löydät useita artikkeleita aiheeseen liittyen. Löydät artikkelit helposti käyttämällä sivujemme hakutoimintoa, ja käyttämällä hakusanaa ”laadunhallintajärjestelmä”.






