Artikkeli on julkaistu alunperin Profiitti – Talous & tilintarkastus 1/2019 -lehdessä.
Mitä vastuullisuus tarkoittaa tilintarkastajan näkökulmasta? Katja Hanski pohtii puheenvuorossaan vastuullisuutta asiakkaan, työnantajan ja oman jaksamisen näkökulmista.
Sain tehtäväkseni pohtia vastuullisuutta, lehden teeman mukaisesti. Jokaisen oikeus ja velvollisuus on miettiä vastuullisuutta oman toimintansa osalta. Entä mitä vastuullisuus tarkoittaa usein konservatiiviseksi ja kovaksikin mielletyssä tilintarkastuksessa?
Vastuullisuutta on tuottaa asiakkaalle lisäarvoa
Lisäarvon tuottamisen asiakkaalle näen merkittävänä osana tilintarkastajan vastuullisuutta. Panos-hyötysuhteen tulee olla tasapainossa. Vastuullisuutta on suorittaa tilintarkastus sopivalla tarkkuudella, työtä ja sovellettavia standardeja skaalaten. Tilintarkastaja tietää yrityksen asioista paljon, ja häntä sitoo salassapitovelvollisuus. Tilintarkastajan vastuullisuutta on esittää asiakkaalle vaihtoehtoisia toimintatapoja ja uusia näkökulmia, päätöksenteon jäädessä kuitenkin asiakkaalle.
Asiakkaan kuuntelu on tärkeää. Vastuullisuutta on toimia empaattisesti ja ystävällisesti, vaikka välillä joutuukin tekemään kipeitä, asiakkaan toimintaa mahdollisesti vaikeuttavia ratkaisuja.
Työnantajan vastuullisuutta on henkilöstöstä huolehtiminen
Älä unohda vastuullisuutta itseäsi kohtaan
Kirjoittaja toimii toimitusjohtajana ja tilintarkastajana Nexia Oy:ssä.