Miksi ja miten palkkatietoilmoitukset kannattaa varmistaa tulorekisteristä? KLT-kirjanpitäjä, HT-tilintarkastaja Sirpa Koponen kirjoittaa aiheesta – lue kollegan vinkit!
Kirjoittaja: Sirpa Koponen
Miksi ja miten palkkatietoilmoitukset kannattaa varmistaa tulorekisteristä? Lue kollegan vinkit!
Palkkatietoilmoitukset toimitetaan tulorekisteriin
Palkkatietoilmoitukset on toimitettu 1.1.2019 alkaen tulorekisteriin. Palkkahallinnon hoitajat ovat tehneet ilmoituksia tulorekisteriin suoraan palkkaohjelmasta siirtämällä tai tallentamalla. Verohallinto, työttömyysvakuutusrahasto, eläkevakuutusyhtiöt ja jatkossa myös muut tahot noutavat tietoa Tulorekisteristä ja tuottavat sen perusteella esimerkiksi laskuja yrityksille.
Tulorekisteritiedot eivät välttämättä vastaa palkkakirjanpidon tietoja
Järjestelmässä on ollut ongelmia. Tulorekisteritiedoissa voi siis olla edelleenkin poikkeamia, vaikka tiedot palkkakirjanpidossa olisivatkin oikein. Poikkeamat johtuvat ilmoitettavien tietojen melko monimutkaisesta koodauksesta ja merkinnöistä. Pelkkä palkkakirjanpidon täsmäyttäminen pääkirjanpitoon ei varmista tulorekisteritietojen oikeellisuutta.
Vinkkejä palkkatietoilmoitusten varmistamiseen
Tilintarkastajan on hyvä varmistaa palkkatietoilmoitusten oikeellisuus vuodelta 2019. Tämä on järkevää ainakin niissä tarkastuskohteissa, joilla on paljon palkkoja.
Varmistaminen voi tapahtua esimerkiksi siten, että yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö antaa suomi.fi:ssä tilintarkastajalle ”palkkatietojen katselu” -oikeuden. Tilintarkastaja voi sen jälkeen kirjautua www.tulorekisteri.fi-sivustolle. Sieltä hän voi tarkistaa yrityksen lähettämiä ilmoituksia esimerkiksi päivämäärärajauksilla sekä täsmäyttää ne palkkakirjanpidon vuositilastoon.