Kirjoittajat: Jaana Lindman & Henna Ristikangas

Kampanja toteutettiin yhdessä yhdeksän tilintarkastusyhteisön kanssa. Isompien yhteisöjen lisäksi myös monet pienemmät yhteisöt ja tilintarkastajat jakoivat aktiivisesti materiaaleja sosiaalisessa mediassa. Kohderyhmäänsä puhuttelevalla sisällöllä saavutimme laajaa näkyvyyttä niin sosiaalisessa mediassa kuin elokuvateattereissa.
Kampanja kohdistettiin ensisijaisesti 19–24-vuotiaisiin nuoriin eri elämänvaiheissa: kaupanalasta kiinnostuneisiin korkeakouluopiskelijoihin, lukion viimeisiä vuosia käyviin nuoriin sekä korkeakouluun hakeutumassa oleviin. Lisäksi kampanjalla pyrittiin tavoittamaan myös laajempi yleisö ja nostamaan yleistä tietoisuutta alan yhteiskunnallisesta merkityksestä.
Kampanja kohtasi kohderyhmänsä oikeissa kanavissa – näkyvyyttä miljoonille
Kampanja keräsi merkittävää näkyvyyttä niin sosiaalisessa mediassa kuin Finnkinon elokuvateattereissa, ja ylitti kaikki sille asetetut tavoitteet. Finnkinon mainos tavoitti yhteensä 421 800 katsojaa. YouTubessa kampanjan päävideota katsottiin vähintään 30 sekunnin ajan yli 390 000 kertaa. ”Mä oon tilintarkastaja” -video keräsi 387 750 katselukertaa.
Yhteistyö Finanssiveljen kanssa tuotti sekin mainion tuloksen: Instagram-postaus sai yli 7 000 tykkäystä ja tavoitti yli 235 000 käyttäjää. Kampanjan videoita ja animaatioita jaettiin laajasti Instagramissa ja TikTokissa, joissa ne keräsivät yhteensä yli 6,2 miljoonaa katselukertaa. Animaatiot ohjasivat liikennettä tehokkaasti kampanjasivulle – yli 43 000 edullista klikkausta.
Jodelissa mainonnalla tavoitettiin 85 prosenttia kampanjan aikavälin aktiivisista 19–24-vuotiaista käyttäjistä. Mainonta toi kokonaisuudessaan yli 14 miljoonaa mainosnäyttöä ja yli 78 000 klikkausta.
Suomen Tilintarkastajien kampanjasivulla oli myös 10 000 kävijää, mikä on yhdistyksen sivustolla ennätysmäärä. Kampanjasivustolla kerrotaan laajasti tilintarkastuksesta ammattina sekä mitä edellytetään, jotta voi hakea tilintarkastajan ammattinimikettä.
Kampanjan huipputulokset yhdellä silmäyksellä:
🎬 421 800 Finnkinon mainoksen tavoittanutta
📺 6,2 miljoonaa videon katselua
📈 78 000 mainosklikkausta
🧠 85 % Jodelin kohderyhmästä tavoitettu
💥 14 miljoonaa mainosnäyttöä
💻 Lähes 10 000 kampanjasivun katselua
📲 Yli miljoona ST:n Instagram-tilin näyttökertaa
Näkyvyyttä tapahtumissa
Kampanja näkyi myös marraskuussa lukiolaisille suunnatuilla Studia-messuilla, jossa yhdistys oli ensimmäistä kertaa esillä omalla ständillä. Messuilla vieraili yhteensä 15 234 nuorta ja ständillä tilintarkastajat vastailivat moniin kysymyksiin alasta. Syksyllä järjestimme myös korkeakouluopiskelijoille oman tilaisuutensa – erityisesti tilkkareiden speed dating kiinnosti kovasti. Kaikissa tapahtumissa jaoimme kampanjan visuaalisen ilmeen mukaan tehtyjä haalarimerkkejä, jotka menivät kuumille kiville.
Tilintarkastusalalle uusi alku nuorten silmissä
Kampanja oli tilintarkastusalan historian ensimmäinen valtakunnallinen tunnettuuskampanja, ja se onnistui erinomaisesti saavuttamaan kohderyhmänsä. Vaikuttava näkyvyys ja uudenlainen viestinnällinen lähestymistapa loivat alalle positiivista julkisuutta ja avasivat monelle nuorelle silmät alan monipuolisuudelle ja merkitykselle.
Kampanjaa on tarkoitus jatkaa myös tänä vuonna.
Artikkeli on julkaistu alun perin Profiitti – talous & tilintarkastus 1/2025 -lehdessä.