Toteutimme vuosittaisen jäsentyytyväisyyskyselyn syys-lokakuun aikana. Jäsentyytyväisyyskyselyyn vastasi 231 jäsentä, mikä vastaa 16 prosentin vastausprosenttia. Vastaajista 90 prosenttia on tilintarkastajajäseniä, ja he jakautuvat melko tasaisesti eri kokoisiin tilintarkastusyhteisöihin sekä muihin organisaatioihin.
Seitsemän kymmenestä vastaajasta on osallistunut yhdistyksen järjestämiin tilintarkastajakoulutuksiin viimeisen vuoden aikana.
Suositteluhalukkuus yhä korkea
Vuoden 2024 jäsentyytyväisyyskysely osoittaa jäsenten olevan erityisen tyytyväisiä yhdistyksen koulutuksiin ja ammatilliseen tukeen. Joka toinen jäsen suosittelisi yhdistyksen jäsenyyttä kollegoilleen. Yhdistyksen suositteluhalukkuutta mittaava NPS-luku on korkea, 49. Lähes 60 prosenttia vastaajista kuuluu suosittelijoihin, jotka antavat yhdistykselle arvosanan 9 tai 10 asteikolla 0–10. Tulokset kertovat yhdistyksen onnistuneen ydintehtävässään jäsenten ammatillisen osaamisen tukemisessa.
Jäsenet ovat erityisen tyytyväisiä yhdistyksen tarjoamaan neuvontapalveluun (4,8/5) sekä tilintarkastajakoulutuksiin ja ammatillisiin julkaisuihin (4,3/5).
Kestävyysraportoinnin edunvalvonta onnistunut
Edunvalvontatyössä yhdistys on onnistunut erityisesti kestävyysraportointiin liittyvissä kysymyksissä. Jäsenet antoivat korkeimmat arvosanat (4,6/5) kestävyysraporttien varmentamisen saamisesta tilintarkastajien tehtäväksi sekä kestävyysraportointitarkastajan pätevyyteen liittyvästä siirtymäsäännöksestä.
Kehityskohteiksi nousivat medianäkyvyys ja yleinen edunvalvontatyö, jotka saivat hieman alhaisemmat arviot.
Jäsentyytyväisyyden erot taustaorganisaation mukaan
Jäsenten tyytyväisyys vaihtelee sen mukaan, työskentelevätkö he suurissa tilintarkastusyhteisöissä, muissa tilintarkastusyhteisöissä vai muualla kuin tilintarkastusyhteisöissä.
Suurissa tilintarkastusyhteisöissä työskentelevät ovat keskimäärin tyytyväisimpiä jäsenpalveluihin ja kokevat yhdistyksen tärkeänä tiedonlähteenä sekä verkostoitumiskanavana. Näistä jäsenistä moni arvostaa erityisesti asiantuntijaneuvontaa (5,4/5) ja jäsenetuja (4,9/5), ja heidän suositteluhalukkuutensa on korkea (NPS 56).
Muiden tilintarkastusyhteisöjen jäsenet arvostavat yhdistyksen tarjoamaa neuvontaa (4,7/5) ja kokevat tärkeäksi ajankohtaisen tiedon saatavuuden. Tässä ryhmässä toivotaan erityisesti lisää tukea edunvalvontaan ja näkyvyyteen, mikä parantaisi tilintarkastajien arvostusta.
Muualla kuin tilintarkastusyhteisöissä työskentelevät korostavat yhdistyksen jäsenpalvelujen, kuten koulutusten ja julkaisujen, tarjoaman tuen arvoa. He nostavat esiin pienten organisaatioiden tarpeet ja ilmaisevat vahvaa suositteluhalukkuutta yhdistyksen jäsenyyteen (NPS 54).
Tulokset korostavat ST:n keskeistä roolia alan ammattilaisten tukemisessa ja paljastavat kehitysalueita eri jäsenryhmien erityistarpeiden huomioimiseksi.
Kiitos kaikille jäsentyytyväisyyskyselyyn vastanneille!