Kevyemmän tarkastuksen työryhmän mietinnön lausuntoaika päättyi 4.11.2020. Mietinnöstä annettiin 42 lausuntoa. Tutustu yhteenvetoon.
Kirjoittaja: Jarkko Raitio | Kuva: Vesa Sammalisto
Mietinnön sääntelymalli
Työryhmämietinnössä (TEM 2020:38) esitettiin sääntelymalli, jossa mikrokokoiset yritykset (osakeyhtiö, avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö ja osuuskunta) voisivat valita yleisluonteisen tarkastuksen tilintarkastuksen sijasta. Työryhmän mietinnössä yleisluonteisella tarkoitetaan ISRE 2400 standardin mukaista tarkastusta lisättynä erikseen säädetyillä verotilitysten tarkistamisilla. Työryhmämietinnön mallin mukaan mikroyritys voisi lainsäädännön puitteissa päättää toimituttaa yleisluonteisen tarkastuksen, jos se täyttää kokoluokkakriteerin, yhteisöluokkakriteerin ja verohallinnon ylläpitämä verovelkarekisteri on yrityksen osalta puhdas.
Lausuntoja annettiin 42
Kevyemmän tarkastuksen työryhmä ei päässyt asiasta yksimielisyyteen ja mietintöön itsessään sisältyi useita eriäviä mielipiteitä ja lausumia. Sama linja jatkui myös mietinnöstä annetuissa lausunnoissa, joita antoivat ministeriöt (6), viranomaiset (6), yliopistot (2), etujärjestöt (13), rahoittaja (1), tilintarkastajat (12) ja muut (2). Kaikki lausunnon antajat eivät ilmaisseet selkeää kantaansa, mutta suurimmasta osasta lausuntoja se oli kuitenkin luettavissa. Osa lausunnon antajista myös perusteli mielipidettään enemmän ja toiset vähemmän.
Yleisluonteisen tarkastuksen puolesta
Lausujista 9 oli mietinnössä esitetyn varmennustavan puolella, 30 esitti argumentaatiota sitä vastaan ja 3 ei ottanut asiaan kantaa. Yleisluonteiseen tarkastukseen positiivisesti suhtautuivat mm. Suomen Tilintarkastajat ry, Patentti- ja rekisterihallitus, Tilintarkastustalautakunta ja Finanssivalvonta. Nämäkään tahot eivät varsinaisesti innostuneet työryhmämietinnössä esitetystä laajennetusta yleisluonteisesta tarkastuksesta vaan haluaisivat varmennusmuodoksi niin sanotun puhtaan ISRE 2400 -standardin mukaisen yleisluonteisen tarkastuksen.
Yleisluonteista tarkastusta vastaan eri perusteilla
Mietintöön ja sen sääntelymalliin kriittisesti suhtautuvat voidaan jakaa ainakin kahteen ryhmään. Merkittävä osa lausunnon antaneista tahoista argumentoi tilintarkastuksen puolesta ainoana varmennustapana mikroyrityksissä. Osa oli valmiudessa yleisluonteiseen tarkastukseen mutta kirjanpidon ja hallinnon tiputtamista tarkastuksen kohteesta pidettiin vääränlaisena kehityssuuntauksena. Myös verotilitysten tarkistamisten järkevyyttä kritisoitiin tilanteissa, joissa kirjanpito ei kuitenkaan ole tarkastuksen kohteena. Kriittisesti kevennykseen suhtautuivat esimerkiksi valtiovarainministeriö, sisäministeriö, verohallinto, syyttäjälaitos, poliisihallitus ja useat yksittäiset tilintarkastajat.
Mietinnössä esitettyyn suhtauduttiin kriittisesti myös siksi, että sillä ei saavutettaisi hankkeelle alun perin asetettuja tavoitteita. Siksi osa lausujista ehdottikin ”maltillista” tilintarkastusrajojen nostamista ja mikroyritysten vapauttamista lakisääteisestä tilintarkastuksesta.
Hankkeen jatko
TEM:ssä tutustutaan mietinnöstä annettuihin lausuntoihin ja laaditaan niistä lausuntoyhteenveto. Jollain aikavälillä TEM:ssä on tehtävä päätöksiä myös hankkeen jatkamisesta. Osapuolten eriävät mielipiteet ja tahtotilat eivät varsinaisesti helpota suunnan hakemista.
Yksi mahdollinen vaihtoehto lienee aikalisän ottaminen ja vireillä olevan LCE (Less Complex Entities) standardin etenemisen seuraaminen. Siitä on julkaistu ensimmäinen luonnosversio. TEM 2020:38 mietinnöstä annettuihin lausuntoihin pääset tutustumaan tästä ja tästä.