
Kyselyyn vastasi tänä vuonna 198 jäsentä, mikä tarkoittaa 13 prosentin vastausprosenttia. Vastaajista 89 prosenttia on tilintarkastajajäseniä. Vastaajajoukko edustaa hyvin jäsenistön rakennetta niin taustaorganisaatioiden kuin ikäjakauman osalta: mukana on sekä isojen yhteisöjen edustajia että yksin toimia tilintarkastajia, ja ikäjakauma ulottuu opiskelijoista aina senioreihin asti.
Jäsenet arvostavat koulutuksia ja ohjeistusta
Kyselyn perusteella ammatillinen ohjeistus (esim. käännökset, suositukset, mallit ja ohjeet) sekä jäsenetujulkaisut (mm. STanssi, painetut kirjat) saivat jäseniltä parhaat arviot. Molempien palveluiden keskiarvo nousi yli neljän (4,1, asteikolla 1–5). Myös tilintarkastajakoulutukset (3,6) ja jäsenviestintä (3,6) arvioitiin korkealle.

Edunvalvonnassa ja jäseneduissa toivotaan kehitystä
Edunvalvonta ja vaikuttaminen sai jäseniltä keskiarvoksi 3,2. Tämä kertoo siitä, että jäsenet kokevat edunvalvonnan tärkeäksi, mutta näkevät siinä myös kehittämisen varaa. Jäsenedut (esim. vastuuvakuutus, alennukset) arvioitiin keskiarvolla 3, mikä on matalin palveluiden arvioista.
NPS ja suositteluhalukkuus edelleen hyvällä tasolla
Net Promoter Score (NPS) nousi tänä vuonna arvoon 54, mikä on korkein kolmeen vuoteen (2023: 45, 2024: 49). Suosittelijoiden osuus on kasvanut ja arvostelijoiden osuus laskenut. Tämä kertoo siitä, että jäsenyyden kokonaishyöty koetaan vahvaksi.

Osallistuminen palveluihin vaihtelee taustan ja iän mukaan
Koulutuksiin osallistuminen on edelleen aktiivista, mutta osallistumisessa on selviä eroja taustaorganisaation ja iän mukaan. Esimerkiksi muissa kuin tilintarkastusyhteisöissä työskentelevät ja keski-ikäiset jäsenet osallistuvat aktiivisimmin koulutuksiin ja ESG-valmennuksiin. Nuorimmat jäsenet arvostavat erityisesti maksuttomia webinaareja ja neuvontaa.
Avoimissa palautteissa toivotaan konkreettista tukea ja vaikuttavampaa edunvalvontaa
Avoimissa kommenteissa jäsenet kiittävät yhdistyksen koulutuksia, työkaluja ja palveluita, mutta toivovat lisää konkreettista tukea erityisesti pienille toimijoille ja yksin työskenteleville. Edunvalvonnan vaikuttavuutta ja tiedotusta toivotaan lisää, ja jäsenmaksun vastinetta pohditaan erityisesti pienemmissä yhteisöissä.
Vuoden 2025 jäsentyytyväisyyskyselyn perusteella yhdistyksen tarjoamat koulutukset ja ammatilliset materiaalit ovat jäsenistölle erityisen tärkeitä ja niihin ollaan tyytyväisiä. Edunvalvonnan ja jäsenetujen osalta jäsenet toivovat edelleen kehitystä ja konkreettisia parannuksia. Kokonaisuutena jäsenpalveluiden arviot ovat hyvällä tasolla ja yhdistyksen toiminta koetaan hyödylliseksi jäsenistön arjessa.






