Kestävyysraportointia koskeva muutosdirektiivin implementointiin tarvitaan selkeät rajaukset ja oikeasuhtaiset vastuut

Suomen Tilintarkastajat ry on antanut lausunnon luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi kirjanpitolain ja tilintarkastuslain luvun 3 muutoksista. Lausunnossa tarkastellaan kestävyysraportointia koskevan muutosdirektiivin täytäntöönpanoa erityisesti kestävyystietojen esittämisen, varmennuskäytäntöjen ja vastuusääntelyn näkökulmasta sekä nostetaan esiin useita tarkennustarpeita sääntelyn johdonmukaisuuden, oikeusvarmuuden ja toimivan raportointikäytännön varmistamiseksi.

Suomen Tilintarkastajat ry on antanut lausunnon kirjanpitolain ja tilintarkastuslain 3 luvun muutoksista (VN/30542/2025). ST:n näkemyksen mukaan muutosdirektiivin täytäntöönpanon tulisi vahvistaa läpinäkyvää kestävyystietojen raportointia, tukea vapaaehtoista kestävyystiedon tuottamista ja estää epäselvyyksiä muutosdirektiivin asettamissa soveltamiskäytännöissä.

Kestävyysraportoinnin peruskäsitteet ja toimintakertomuksen rooli vaativat tarkennuksia

ST korostaa lausunnossaan, että kestävyysraportti on määriteltävä yksiselitteisesti aina kirjanpitolain 7 luvun mukaiseksi ja varmennetuksi raportiksi riippumatta siitä, laaditaanko se lakisääteisesti vai vapaaehtoisesti. Tulkinnanvaraisuuden poistaminen estäisi kahden eri periaatteiden mukaisesti valmistellun ”kestävyysraportin” muodostumisen ja vahvistaisi raportoidun tiedon vertailukelpoisuutta.

ST painottaa myös, että toimintakertomukseen sisällytettävien kestävyystietojen tulisi perustua olennaisiin ja EU-järjestelmän tunnustamiin raportointiviitekehyksiin, kuten ESRS- tai VSME-standardeihin. Tavoitteena on varmistaa, että toimintakertomuksessa esitetyt tiedot ovat selkeitä, taustoitettuja ja sidosryhmien kannalta luotettavia, eikä toimintakertomus paisu sisällöistä, joita ei voida asianmukaisesti varmentaa.

KRT-nimikkeen vastuut tasapainotettava kohtuullisiksi

Kestävyysraportointitarkastajan (KRT) tehtäväkenttää ehdotetaan laajennettavaksi myös vapaaehtoisten kestävyystietojen varmennuksiin, mikä on ST:n mukaan perusteltua ja tukee luotettavan kestävyystiedon saatavuutta myös lakisääteisen raportoinnin ulkopuolella.

ST kuitenkin korostaa, että vastuun tulee olla linjassa varmennustehtävän luonteen kanssa: tilintarkastuslain rajoittamaton vahingonkorvausvastuu voidaan ulottaa vain toimintakertomuksessa julkaistuihin, yleisöjulkisiin tietoihin, joista myös yrityksen hallitus kantaa vastuuta. Sen sijaan puhtaasti sopimusperusteiset varmennukset tulisi pitää erillään lakisääteisestä vastuujärjestelmästä. Järjestön mukaan vastuun laajentaminen kaikkiin KRT-tehtäviin olisi suhteetonta, asettaisi KRT:t epäedulliseen asemaan verrattuna muihin varmennuspalvelujen tarjoajiin ja heikentäisi nimikkeen tarkoituksenmukaista käyttöä.

Takautuvan soveltamisen aiheuttama epävarmuus

ST nostaa esiin myös esitysluonnoksen takautuvaan soveltamiseen liittyvät riskit. Järjestön mukaan lain soveltaminen jo tilikaudelle 2025 aiheuttaisi yrityksille merkittävää epävarmuutta, koska suuri osa raportointiprosesseista on käynnissä tai tulisi olla käynnissä ennen kuin laki voi tosiasiallisesti tulla voimaan. Tämä voisi johtaa tilanteeseen, jossa yritykset joutuvat tekemään raportointiin liittyviä ratkaisuja ilman varmuutta lopullisista velvoitteista, mikä heikentää oikeusvarmuutta ja lisää tulkintariskejä.

Jaa artikkeli

X
LinkedIn

Lisää samasta aiheesta

Lykkäys kestävyysraportointiin on perusteltu – selkeä sääntely varmistaa sujuvan soveltamisen

Toisen ja kolmannen aallon yrityksille esitetty kahden vuoden lykkäys kestävyysraportointidirektiivin CSRD soveltamiseen antaa aikaa yrityksille sopeutua uusiin raportointivaatimuksiin. Keskeistä on kuitenkin huolehtia lykkäystä koskevien ehdotusten johdonmukaisuudesta. Suomen Tilintarkastajat ry tukee kestävyysraportoinnin lykkäystä ja painottaa, että raportoinnin ja varmennuksen pelisäännöt on syytä kirjoittaa tarkasti ja ymmärrettävästi.

Lue lisää

ST-Akatemian tuotteet ja palvelut

Tytäryhtiömme ST-Akatemia tarjoaa kattavimman valikoiman koulutuksia ja julkaisuja taloudellisen raportoinnin ja yritysverotuksen muuttuviin tietovaatimuksiin.

Scroll to Top