Muistio hyvinvointialueen tarkastustoimijoista

Suomen Tilintarkastajat ry on laatinut yhdessä muiden tarkastusyhdistysten ja valtiontalouden tarkastusviraston kanssa muistion hyvinvointialueiden tarkastus- ja arviointitoimijoista ja niiden rooleista ja tehtävistä.

Muistiossa on esitetty kootusti hyvinvointialuelaissa säädetyt tarkastustoimijoiden tehtävät sekä yksityiskohtaisempia kuvauksia tarkastustoimijoista ja tarkastustoimintaan liittyvistä suositeltavista käytänteistä. Muistio on tarkoitettu hyvinvointialueiden toiminnan valmistelun tueksi.

Hyvinvointialuelain (611/2021) määrittelemiä tarkastus- ja arviointitoimijoita ovat hyvinvointialueella tarkastuslautakunta, tilintarkastaja ja sisäinen tarkastus. Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastus[1]tehtävä (VTV-lain 2 §:n muutos 660/2021) kattaa kaikkien hyvinvointialueiden taloudenhoidon valtion rahoituksen osalta.