
Luonnoksessa ehdotetaan muutoksia kirjanpitolakiin ja tilintarkastuslakiin. Muutosten myötä kestävyysraportointivelvollisten yritysten määrä supistuisi merkittävästi, ja raportointivaatimuksia kevennettäisiin EU:n sääntelyn sallimissa rajoissa.
KRT-nimike sallittaisiin myös vapaaehtoisille varmennuksille
Luonnoksen mukaan niin sanottua KRT-auktorisointia (kestävyysraportoinnin tarkastaja) voitaisiin jatkossa käyttää myös silloin, kun varmennetaan vapaaehtoisesti laadittuja kestävyystietoja tai yksittäisiä kestävyysseikkoja. Tämä mahdollistaisi ammattimaisen varmentamisen myös yrityksille, jotka eivät kuulu lakisääteisen raportointivelvoitteen piiriin, mutta haluavat lisätä kestävyysinformaationsa uskottavuutta esimerkiksi sijoittaja- tai asiakasviestinnässä.
Kestävyysraportti-termi rajattaisiin vain lakisääteisiin raportteihin
Ehdotuksen mukaan kestävyysraportti-termi selkeytettäisiin viittaamaan jatkossa ainoastaan kirjanpitolain 7 luvun mukaiseen, kokonaisuudessaan laadittuun ja varmennettuun raporttiin. Jos yritys esittää kestävyystietoja toimintakertomuksessaan ilman täyttä kestävyysraporttia, sen olisi ilmoitettava selvästi, ettei kyse ole lain tarkoittamasta kestävyysraportista. Tällä pyritään vähentämään riskiä lukijoiden harhautumisesta ja viherpesuepäilyistä.
Tavoitteena sääntelyn keventäminen ja johdonmukaisuus
Muutosdirektiivin mukaisesti raportointivelvollisuus kohdistuisi jatkossa vain suurempiin yrityksiin. Ehdotetut muutokset ovat osa EU:n laajempaa Omnibus I -lainsäädäntöpakettia, jonka tavoitteena on keventää yritysvastuuraportointia ja vähentää pk-yritysten hallinnollista taakkaa.
Lue lisää:
Luonnos hallituksen esitykseksi laeiksi kirjanpitolain ja tilintarkastuslain 3 luvun muuttamisesta (lausuntopalvelu.fi)





