Suomen Tilintarkastajat ry kannattaa ehdotusta, jossa kaupparekisteriasioinnissa ehdotetaan siirryttäväksi velvoittavaan sähköiseen asiointiin.
Kuva: Vesa Sammalisto
Kannatamme ehdotusta, jossa kaupparekisteriasioinnissa ehdotetaan siirryttäväksi velvoittavaan sähköiseen asiointiin vuoden 2026 alusta. Ehdotettavan ajankohdan jälkeen perustamis-, muutos- ja lopettamisilmoitukset samoin kuin tilinpäätös ja muut kaupparekisterille annettavat asiakirjat sekä lisäselvitykset tulisi toimittaa sähköisenä, eikä asiakirjoja voisi enää toimittaa paperilla kuin erityisestä syystä.
Pidämme valitettavana, että HE-luonnoksessa ei esitetä suuntaviivoja tilintarkastusta koskevien tietojen rekisteröintiä ja tilintarkastusvelvollisuuden noudattamisen valvonnan vastuuttamisesta rekisteriviranomaiselle.
Mielestämme tilintarkastusvelvollisuuden noudattamista pitäisi valvoa nykyistä tehokkaammin. Kaupparekisterin kokonaisuudistuksessa olisi pitänyt huomioida tilinpäätösten luotettavuuteen tähtäävät toimet, joista lakisääteinen tilintarkastus on yksi.