Rahanpesulain osittaisuudistus on edelleen eduskunnan käsittelyssä

Rahanpesulaki muuttuu. Osa muutoksista on terminologisia, mutta mukaan mahtuu myös uusia velvoitteita, jotka tilintarkastajien rahanpesulain mukaisina ilmoitusvelvollisina tulee huomioida.

Rahanpesulaki muuttuu. Osa muutoksista on terminologisia, mutta mukaan mahtuu myös uusia velvoitteita, jotka tilintarkastajien rahanpesulain mukaisina ilmoitusvelvollisina tulee huomioida.

Kirjoittaja: Jarkko Raitio

Rahanpesulain soveltamisalaa laajennetaan siten, että tilintarkastajan tulee myös muissa toimeksiannoissa kuin lakisääteisessä tilintarkastuksessa huomioida rahanpesulaista tulevat velvoitteet. Rahanpesulakia sovelletaan tilintarkastuslain 1 luvun 1 §:n 1 momentin 1 ja 2 kohdat ja 4 momentin mukaiseen toimintaan.

Tilintarkastusvalvonnan valvontavaltuudet puolestaan laajenevat ja jatkossa tilintarkastusvalvonta valvoo tilintarkastajien rahanpesuvelvoitteiden noudattamista samankaltaisten palveluiden osalta kuin se jo nykyisin valvoo hyvän tilintarkastustavan noudattamista tilintarkastuslain nojalla.

Määritelmä epäilyttävälle liiketoimelle

Rahanpesulakiin otetaan epäilyttävän liiketoimen määritelmä. Lain perusteluiden mukaan epäilyttävällä liiketoimella tarkoitetaan asiakkaan epätavallisia liiketoimia, joiden tosiasiallista tarkoitusta tai tavoitetta ilmoitusvelvollinen ei ole kyennyt selvittämään, taikka asiakkaan liiketoimia, jotka selvityksen jälkeen vaikuttavat epätavallisilta ilman asianmukaista perustetta.

Muutoksia tuntemisvelvollisuuteen

Hallituksen esityksessä ehdotetun muutoksen mukaan ilmoitusvelvollisen tulisi ryhtyä soveltamaan asiakkaaseen asianmukaisia riskiperusteiseen arviointiin perustuvia toimenpiteitä heti sen jälkeen, kun henkilö ei enää toimi merkittävässä julkisessa tehtävässä. Toimenpiteitä olisi sovellettava siihen asti, kunnes kyseiseen henkilöön ei enää katsottaisi liittyvän poliittisesti vaikutusvaltaiselle henkilölle ominaista riskiä. Jatkuva riski olisi otettava huomioon vähintään 12 kuukauden ajan. Vaatimus kohdistuisi ainoastaan siihen henkilöön, joka on itse ollut poliittisesti vaikutusvaltainen.

Uusia velvoitteita  

Hallituksen esityksen mukaan rahanpesulain 3 lukuun ehdotetaan lisättäväksi uusi 16 §. Sen mukaan ilmoitusvelvollisen velvollisuutena on huomioida asiakkaan tuntemista koskevissa menettelyissä EU:n pakoteasetuksiin sisältyvät velvoitteet nimettyjen tahojen varojen jäädyttämiseksi ja varojen luovuttamisia koskevat luovutuskiellot.   

Voimaantulo on viivästynyt

Rahanpesulain osittaisuudistus (HE 236/2021) on edelleen eduskunnan käsittelyssä. Alkuperäisen aikataulun mukaan muutosten piti tulla voimaan jo 1.4.2022, mutta tilanteiden muututtua rahanpesulain käsittelyä on talousvaliokunnassa jouduttu siirtämään.

Kun lait saadaan eduskunnassa käsiteltyä, PRH:n tilintarkastusvalvonta tulee päivittämään Rahanpesulain velvoitteet tilintarkastajille -ohjettaan. Suomen Tilintarkastajat ry:ssä arvioidaan aiemmin julkaistun tilintarkastajan rooli rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä -suosituksen päivitystarvetta.

Lisää samasta aiheesta

Tilintarkastajien henkilötietojen julkistaminen herättää huolta

Talousvaliokunta nosti ESAP-sääntelyhankkeen käsittelyn yhteydessä esiin tilintarkastuslain 10 luvun 8 §:ään liittyvät henkilötietojen suojaan kohdistuvat huolet. Vuodesta 2030 alkaen tilintarkastuslautakunnan seuraamuspäätökset toimitetaan EU:n keskitettyyn ESAP-tietokantaan. Tämä on herättänyt keskustelua tilintarkastajien nimien julkistamisen tarpeellisuudesta ja riskeistä.

Lue lisää

Hallinnointikoodi 2025 on julkaistu

Arvopaperimarkkinayhdistys ry on julkaissut uuden Hallinnointikoodi 2025:n. Tilintarkastajien kannalta keskeisin muutos uudessa hallinnointikoodissa koskee hallinnointi- ja ohjausjärjestelmää (CG-selvitys).

Lue lisää

Kirjanpitolain uudistukset keventävät raportointivelvoitteita 

Kirjanpitolain viimeisin uudistus toi mukanaan merkittäviä muutoksia yritysten kokoluokkamääritelmiin ja raportointivelvoitteisiin. Lakimuutoksen (605/2024) myötä yrityskokoluokkien euromääräisiä raja-arvoja nostettiin noin 25 prosentilla, mikä tarkoittaa tuhansille yrityksille mahdollisuutta siirtyä kevyempien raportointivaatimusten piiriin.

Lue lisää

ST-Akatemian tuotteet ja palvelut

Tytäryhtiömme ST-Akatemia tarjoaa kattavimman valikoiman koulutuksia ja julkaisuja taloudellisen raportoinnin ja yritysverotuksen muuttuviin tietovaatimuksiin.

Scroll to Top